آموزش برنامه نویسی اسکرچ

چرا باید کودکان برنامه­نویسی کامپیوتر را یاد بگیرند؟

علوم کامپیوتر (رایانه) و کاربرد­های آن در علوم مختلف و زندگی روزمره با سرعت باور نکردنی در حال پیشرفت می باشد به طوری که امروزه بخش لاینفک و بلکه مهمترین بخش از سرمایه هر کشور بشمار می آید. در این راستا، کشورهای دنیا سالانه هزینه های زیادی را جهت آموزش و ارتقا سطح دانش و اطلاعات کامپیوتری جامعه خود می­پردازند. مسلم است این آموزش­ها باید در قالب­های مختلف با توجه به گروه سنی، شغل و میزان تحصیلات به همه افراد جامعه تعلق گیرد. در راستای همین اهداف، سیاست گذاری کشورهای مختلف دنیا در این رابطه متفاوت می باشند. برخی از کشورها مانند استرالیا، مجارستان و فلاند  شروع آموزش علم کامپیوتر و برنامه نویسی کامپیوتر را از دوران تحصیل ابتدایی (از ۷ سال به بالا) شروع کرده اند، و برخی دیگر مانند انگلستان و چین آموزش های رایانه­ای خود را از سنین پیش از دبستان (۳ تا ۶ سال) به صورت هدفمند آغاز کرده اند. حال سوالی که مطرح می­شود این است چگونه باید علم کامپیوتر و برنامه نویسی را به کودکان در سنین مختلف بیاموزیم؟ یک راه حل هدفمند، آموزش درست مفاهیم کامپیوتر و برنامه نویسی با توجه به سنین مختلف کودکان در دنیا مطرح شده است. با این دیدگاه کودک با توجه به گروه سنی مورد آموزش قرار می گیرد، تا بتواند پس از پایان این دوره­های آموزشی به کسب مهارت برنامه نویسی کامپیوتر دست یابند.

بنابراین، امروزه می­توان برنامه نویسی رایانه­ای را به عنوان یک مهارت و سواد جدید برای کودکان تلقی کرد که تاثیرات بسزایی بر روی آن ها می­گذارد، که در ذیل بیان شده است:

  • تقویت دانش و سواد اساسی ساخت محتوای چندرسانه­‌ای و دیجیتال در کودکان
  • شناسایی قابلیت­ها و پتانسیل­های موجود در کودکان
  • بالا بردن سطح اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری
  • تقویت قدرت استدلال و حل مسائل واقعی
  • تقویت تفکر انتقادی
  • توسعه تفکر منطقی
  • بهبود عملکرد ریاضی ذهن
  • کمک به درک مفاهیم انتزاعی
  • یاد گرفتن کار گروهی

 

 

از سوی دیگر، توانایی روبرو شدن با چالش­ها به روش­های مختلف، حاصل داشتن هوش خلاق است. زمانیکه کودکان خلاقیت را در خود پرورش می­دهند، یاد می­گیرند به قابلیت‌ها و توانایی­های منحصر به فرد خود اعتماد کنند. از این طریق کودکان نگرش مثبتی به روند حل مساله پیدا می­کنند. کودکان خلاق در بزرگسالی تبدیل به انسان هایی متکی به نفس و کاردان می­شوند. بنابراین، آموزش برنامه نویسی کامپیوتر توام با پروش خلاقیت می­‌توانند در راستای پرورش قابلیت­ها و پتانسیل­های فکری کودکان بسیار مثمر ثمر باشند.

 

محیط برنامه ­نویسی اسکرچ چیست؟

اسکرچ یک محیط برنامه­ نویسی کامپیوتر است، که محصول دانشگاه MIT که هدف از تولید آن تقویت تفکر محاسباتی و پرورش خلاقیت کودکان می­‌باشد. با بکارگیری اسکرچ کودکان می‌­توانند با بهره‌گیری از خلاقیت خود پروژه‌­های متنوع چند­رسانه‌ای از قبیل انیمیشن، داستان، بازی و … بسازند و این پروژه­‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. از سال ۲۰۰۷ تا کنون هزاران نفر در سرتاسر دنیا چیزی بیشتر از ۶ میلیون پروژه ساخته و با یکدیگر در وب سایت دانشگاه MIT به اشتراک گذاشته‌اند.

زبان برنامه­نویسی در اسکرچ به صورت بلاک‌­های از قبل آماده می‌­باشد که دانش‌آموزان باید از بین این بلاک­‌های آماده بهترین بلاک را انتخاب کرده و استفاده کند. در این محیط برنامه­نویسی به هیچ وجه نیازی به نوشتن حتی یک خط کد هم برای تکمیل پروژه نمی­باشد، بلکه کد­های این زبان برنامه‌نویسی در قالب شکل­‌های مختلف در معرض دید دانش­آموزان قرار می­‌گیرد. حال دانش­آموز با کنار هم قرار دادن این اشکال اقدام به کد­نویسی می‌کند.

محیط برنامه­نویسی اسکرچ برای کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۶ سال طراحی گردیده است. پس از مرگ استیو جابز، بنیان‌گذار و مدیرعامل مشهور اپل، مصاحبه منتشر نشده­‌ای از وی کشف شد که مربوط به ۲۰ سال پیش است. جابز در این مصاحبه می‌گوید: «هر فردی باید یاد بگیرد چگونه با کامپیوتر برنامه­‌نویسی کند، چون می‌آموزد چگونه فکر کند.» این سخن جابز به ‌خوبی مهم ‌ترین علت آموزش برنامه‌ نویسی را برای هر فردی چه خردسال و چه بزرگسال بیان می‌کند.

 

روزهای برگزاري آموزش برنامه نویسی اسکرچ پنج شنبه ها ساعت ۱۲ تا ۱۳ مي باشد.

هزينه ي شركت  در دوره آموزش یکساله-غیرحضوری برنامه نویسی اسکرچ براي هر ماه ۲۰۰ هزار تومان مي باشد.